Kamerlid Leen Dierick (CD&V) steunt het initiatief van Minister van Werk en Consumentenzaken Nathalie Muylle (CD&V)  in de opdracht die ze gaf aan de Economische Inspectie om na te gaan of de ondertekenaars van de gedragscode voor slotenmakers, deze effectief nakomen. De afgelopen vijf jaar werd een vervijfvoudiging vastgesteld van aantal klachten ten aanzien van slotenmakers en andere dringende hersteldiensten. Dat blijkt uit de cijfers die Oost-Vlaams CD&V-politica Leen Dierick opvroeg bij Minister Nathalie Muylle. “Slotenmakers en de andere uitvoerders van dringende hersteldiensten die wel handelen zoals het hoort zijn de dupe van diegene die zich verlagen tot frauduleuze en oneerlijke praktijken,” benadrukt Leen Dierick, “De cowboys moeten eruit!”

Sinds 2015 ontving de Economische Inspectie in totaal 1.046 klachten jegens slotenmakers en andere dringende hersteldiensten. 251 hadden betrekking op oneerlijke handelspraktijken, 151 over de transparantie van tarieven en nog eens 151 over andere kwesties in verband met prijzen en tarieven, 145 over frauduleuze praktijken en tot slot 54 over schade die veroorzaakt werd. In totaal goed voor 275 uitgeschreven waarschuwingen en 63 opgelegde proces-verbalen. In 2019 ontving de Economische Inspectie 379 klachten, een stijging van 17,7% ten aanzien van 2018 (322).

Sinds de invoering van de gedragscode voor slotenmakers op 6 juni 2019 werd de gedragscode door 48 slotenmakers ondertekend. “De gedragscode moet van zodra de tijd zich ertoe verleend, geëvalueerd worden,” roept Leen Dierick op. “Op deze manier kunnen we de nodige aanpassingen doorvoeren en drempels wegwerken.”

Contact:

Leen Dierick – 0478 42 80 00

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.