De afgelopen 2 jaar zijn in Nederland 20 mensen besmet door de listeriabacterie door het eten van charcuterie. 3 mensen zijn daarvan overleden en 1 vrouw heeft een miskraam gehad. Mensen moeten gerust en met smaak hun boterham met charcuterie kunnen eten. Ik heb dan ook vandaag mijn bezorgdheden geuit aan de Minister van  Middenstand, Zelfstandigen, KMO's, Landbouw en Maatschappelijke Integratie, belast met Grote Steden, Denis Ducarme (MR).

Producent Offerman

In Nederland zijn drie mensen overleden door een Listeria-besmetting via vleeswaren van producent Offerman, een dochterbedrijf van de Belgische vleeswarenproducent Ter Beke. Eén vrouw kreeg een miskraam. Ookal gaat het over een Nederlands bedrijf, toch heeft dit een grote invloed op onze Belgische bedrijven en consumenten. Als consument wensen wij duidelijkheid en zekerheid dat de charcuterie die in de Belgische rekken liggen veilig is voor consumptie. Dit heeft ook gevolgen voor de volledige vleessector. Bedrijven die zich wel aan de regels houden, zijn hiervan de dupe.

Terugroepacties Albert Heijn en Aldi 

De producent heeft alle voorverpakte vleeswaren teruggeroepen die in de fabriek in Aalsmeer gesneden en verpakt zijn. Het gaat om producten bij onder meer Aldi, Bidfood, Jumbo, Sligro en Versunie. In België heeft Aldi vrijdag 4 oktober uit voorzorg gekookte rosbief van het merk Délifin teruggeroepen. Naast Aldi heeft nu ook Albert Heijn besloten om charcuterie van het merk WAHID terug te roepen bij de consument. De manier waarop Albert Heijn de terugroepacties organiseerde verliep chaotisch en amateuristisch. Er werd gewoon een boodschap in de winkel opgehangen, daarna riepen ze pas echt op om de vleesproducten terug te brengen. De consumenten hebben recht op duidelijke, correcte en snelle info. Ik heb dan ook gevraagd aan de Minister of deze terugroepacties in de toekomst niet beter georganiseerd kunnen worden.

Acties FAVV

Het FAVV gaf in een persbericht op 4 oktober aan nog niet officieel te zijn geïnformeerd door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. Het FAVV zei dat ze zouden blijven aandringen bij hun Nederlandse collega’s om hen officiële informatie te bezorgen. Ook had het FAVV via het Europese waarschuwingssysteem voor Food and Feed (RASFF) contact opgenomen met de Nederlandse autoriteiten om informatie te krijgen over bijkomende leveringen aan België. Echter, was de verkregen info gering en de informatiewinning verliep zonder veel succes. De informatiedoorstroming tussen de verschillende autoriteiten moet sneller en automatischer verlopen. Het kan niet zijn dat het FAVV naar informatie moet smeken. Dit moet op Europees niveau worden besproken.

Tot slot is het onbegrijpelijk dat deze gebeurtenis kon plaatsvinden. Het bedrijf werd al gedurende maanden extra in de gaten gehouden omdat er problemen waren. Hoe is het zo ver kunnen komen? Ligt de alarmdrempel niet te hoog wanneer men aan de alarmbel trekt wanneer er te hoge waarden zijn van eender welke besmetting ? Na drie overledenen werd de alarmdrempel nog steeds niet overschreden. 

Morgen zal hier in de Commissie Gezondheid uitgevoerd over gedebatteerd worden.

    Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.