Er waren nog zekerheden: De Sint en de Kerstman komen op tijd. Dit jaar zou dat wel eens anders kunnen zijn door Bpost.

Vele grootouders mogen hun kleinkinderen niet meer knuffelen, maar ze zouden wel heel graag een kadootje voorzien voor de Sint.

Vele grootouders hebben voor het eerst online aankopen gedaan… met de nodige stress… en die stress wordt nog vergroot omdat mogelijks het pakje te laat zal aankomen.

De knuffels van hun kleinkinderen zijn ze even kwijt… maar de glimlach van hun kleinkinderen, dat mogen we hen niet laten afpakken!

 Ook de lokale handelaar zit met de handen in het haar. De lokale handelaar is ondanks de crisis veerkrachtig, en velen hebben voor het eerst een webshop opgezet. Helaas krijgen ze vooral ontgoochelde klanten te horen: pakjes komen te laat, ze moeten ze zelf gaan afhalen…of ze moeten bijbetalen!

Dit kan echt niet!

En ja, E-commerce boomt.

Met de verplichte sluiting van de winkels, black Friday, de Sint en de komende feestdagen, kopen Belgen massaal online.

En dat is op zich een positieve tendens want we lopen nog steeds achter op het vlak van e-commerce.

Alleen stellen we vast dat ons overheidsbedrijf niet voorbereid is op die transitie.

Nochtans stond het in de sterren geschreven dat er een gigantische toename zou komen.

Was het dan echt onmogelijk voor het management van Bpost om het bedrijf voor te bereiden op een forse toename?

En voor alle duidelijkheid, geen enkele, maar dan ook geen enkele vingerwijzing naar de postbodes en het personeel van Bpost.

Zij draaien overuren, zij doorstaan weer en wind. Het is een race tegen de klok om de pakjes te bezorgen en dat vaak met aftands materiaal.  En zij zijn dan ook nog vaak de kop van jut.

Dit kan echt niet meer. Immens veel respect voor elk van hen!

Mevrouw de minister,

We zitten in uitzonderlijke omstandigheden, we verwachten van het management uitzonderlijke maatregelen.

U hebt een overleg gehad met het management van Bpost; welke maatregelen gaan ze op korte termijn nemen?

Is volgens u het huidig beheerscontract wel streng genoeg?

And last but not least, heeft de verzender recht op een korting of schadevergoeding indien de bezorging niet tijdig kan verlopen?

 

Repliek

Mevrouw de minister,

Een goede stuurman kijkt vooruit, ver vooruit!

Dat e-commmerce ging boomen, was wel degelijk te voorspellen.

 Bpost heeft maatregelen genomen, maar ze volstaan niet. Too little too late.

 Het personeel van bpost kreunt onder de werklast en krijgt onterecht verwijten naar het hoofd krijgen.

Laattijdige leveringen treffen onze lokale handelaars die het al zo moeilijk hebben.

 De consumenten zijn misnoegd, en kopen misschien de volgende keer terug bij de internetgiganten.

 Dat had toch allemaal kunnen vermeden worden?

 

Mevrouw de minister,

 Het is niet de taak van een voogdijminister om operationele processen te managen, maar de overheid kan wel via een stevig beheerscontract Bpost dwingen om te blijven investeren in kwaliteit en voldoende personeel.

Laat ons samen het beheerscontract herbekijken en nog meer focussen op kwaliteitsvolle service, voldoende personeel en degelijk materiaal.

Onze burgers en onze lokale handelaars rekenen op ons overheidsbedrijf en wij op u.