Het aantal meldingen over internetfraude blijft jaar na jaar toenemen. Ook vorig jaar steeg het cijfer met 31% tegenover 2019. Dat blijkt uit cijfers van staatssecretaris De Bleeker (Open VLD) opgevraagd door Kamerlid Leen Dierick (CD&V). Vooral particulieren worden steeds vaker het slachtoffer van online oplichting. Verder springt de scherpe toename van zogenaamde ‘windows scams’ in het oog. Hierbij doen oplichters zich voor als helpdesk om paswoorden en geld te ontvreemden. Voor het tweede jaar op rij verdubbelde het aantal meldingen van dit soort oplichting, van 986 (2018) tot 1.967 (2019) tot 4.431 (2020).

Leen Dierick: “Nu er meer online wordt geshopt, is deze opmars van internetfraude zeer zorgwekkend. Fraudeurs maken van de coronacrisis misbruik om mensen in de val te lokken. Ik moedig iedereen aan om zeer waakzaam te blijven en na te gaan of de aanbieding niet te mooi is om waar te zijn. Ga ook na of alle contactgegevens van de verkoper gemakkelijk terug te vinden zijn.

Het bestrijden van internetfraude moet een prioriteit blijven. De FOD Economie werkt actief samen met hostingproviders, banken, politie en parketten en met buitenlandse toezichthouders om een einde te maken aan deze praktijken. “Toch blijft het zeer moeilijk om het verloren geld te recupereren en fraudeurs te pakken te krijgen.” zegt Leen Dierick.

“Mensen die in de val zijn getrapt, voelen zich vaak beschaamd, maar dit kan iedereen overkomen. Het is belangrijk dat zij melding doen bij het Meldpunt en de politie. Vaak weten consumenten niet waar ze terecht kunnen voor indien ze vragen hebben over hun rechten en advies willen krijgen of wanneer ze een geschil hebben met een onderneming. Ik roep de Staatssecretaris op om snel werk te maken van het initiatief om 1 duidelijk contactpunt te creëren waar consumenten terecht kunnen om vragen te stellen, advies te krijgen of waar ze een klacht kunnen indienen.

Net als in 2019 is het aantal meldingen over internetfraude opnieuw toegenomen, van 34.178 (2018) naar 43.688 (2019) tot 57.206 (2020). Hoewel de meldingen gemaakt door ondernemingen aanzienlijk stegen van 405 (2019) naar 626 (2020), is vooral de toename van meldingen door particulieren spectaculair, met 65% van 8.737 (2019) tot 14.457 (2020).

De vijf meest voorkomende meldingen of klachten betroffen frauduleuze praktijken, ongevraagde reclame, niet geleverde goederen of diensten, gegevensbescherming en het verkrijgen van ongevraagde diensten en goederen.

Meldingen over ongevraagde elektronische reclame, spam en phishing zijn afgelopen vijf jaar afgenomen, terwijl het aantal meldingen fraude bij online aankoop en verkoop schommelde.

 De meest opvallende trend is echter de enorme toename van meldingen van zogenaamde ‘windows scams’. Bij dergelijke oplichting verschijnt op een venster een telefoonnummer dat de internetgebruiker moet bellen om technische ondersteuning te krijgen om virussen tegen te gaan of een computer te deblokkeren. De beantwoorden wint vervolgens het vertrouwen om het slachtoffer geld en paswoorden afhandig te maken. Zo wordt de computer gehacked en kan op enkele minuten een bankrekening geplunderd worden.

Contacteer voor meer informatie:

Leen Dierick - 0478/42 80 00