De wet van 26 januari 2018 betreffende de postdiensten legde het huidige beheerscontract vast tussen Bpost en de overheid, waarbij de kwaliteitseis voorziet dat 95% van de zendingen moet geleverd worden binnen de voorgeschreven termijn. Leen Dierick (CD&V) wil deze kwaliteitseis verhogen en verankeren in de postwet zodat 97% van de postzendingen in de toekomst effectief tijdig geleverd worden. Ze dient hierover een wetsvoorstel in. Deze richt zich ook specifiek op de kwaliteitseis voor het tijdig leveren van rouwbrieven, de doelstelling dient te worden verhoogt naar 99%. 

We krijgen nog steeds berichten van rouwbrieven die te laat gebust worden door Bpost of zelfs nooit aankomen. De emotionele schade is groot wanneer familie, vrienden, kennissen … te laat worden verwittigd over het overlijden van hun dierbare. “Mensen in rouw hebben recht op een vlekkeloze dienstverlening door Bpost. Dringende zendingen die betrekking hebben op familiale gebeurtenissen en bezorgd worden door een begrafenisondernemer moeten tegen de volgende dag worden geleverd.”, aldus Leen Dierick.

Het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT) stelt vast dat Bpost de huidige wettelijke kwaliteitsnorm 93% voor de verzending van de prioritaire stukpost brievenpost niet behaald heeft voor het jaar 2017. Daarnaast is de kwaliteitsnorm, opgenomen  in het beheerscontract tussen De Staat en Bpost, die 95%  bedraagt, niet behaald voor de diensten met verzendingstermijn Dag + 1, nl. de binnenlandse prioritaire stukpostbriefwisseling, de binnenlandse aangetekende stukpostzendingen en de binnenkomende prioritaire grensoverschrijdende stukpostbriefwisseling. Dit meldt het besluit van de raad van het BIPT van 1 februari 2019.

De ombudsdienst Bpost ontving in 2017 35 klachten over fouten bij de verzending van overlijdensberichten. Mogelijks ligt het aantal klachten nog hoger. Niet iedereen neemt de moeite, en zeker tijdens deze moeilijke periode van rouw, om uiteindelijk een klacht in te dienen. “Voor velen is het opstellen en versturen van deze rouwbrieven een deel van het rouwproces. Met mijn wetsvoorstel eis ik dat 97% van de postzendingen en 99% van de rouwbrieven effectief tijdig geleverd worden, door deze te verankeren in de postwet”, benadrukt Leen Dierick. “Bpost is een overheidsbedrijf dat van ethisch ondernemen een actief werkwoord dient te maken.”

Meer info:
Leen Dierick 0478/42.80.00

    Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.