De consument maakt de laatste jaren meer gebruik van digitale dienstverlening, ook voor zijn bankzaken.  De coronacrisis heeft deze digitale evolutie nog versterkt. Internetbankieren en mobiel bankieren zijn dan ook aan een opmars bezig. Ook het aantal geldafhalingen vertoont een dalende trend. Door deze evolutie sluiten banken steeds meer bankkantoren en geldautomaten. Terwijl in 2008 ons land nog 8.259 bankkantoren telde, is dit aantal bijna gehalveerd naar 4.242 kantoren eind 2020. Dezelfde tendens zien we ook in het aantal geldautomaten terwijl in 2015 dit aantal nog 8.754 bedroeg, waren er eind 2020 nog 6.416 automaten. De aankondiging van de 4 grootbanken om hun aantal geldautomaten tegen 2025 meer dan te halveren, sloeg dan ook in als een bom. Banken hebben een verantwoordelijkheid om naast een digitale dienstverlening, ook te blijven voorzien in een fysieke dienstverlening want niet iedereen is mee op deze digitale snelweg.  

CD&V-Kamerlid Leen Dierick ondervroeg bevoegd Minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS) hierover tijdens de plenaire vergadering van afgelopen donderdag 23 september 2021 in de Kamer. “De mensen zijn ongerust, hun vertrouwd bankkantoor sluit de deuren en de laatste geldautomaat in hun dorp verdwijnt. Met CD&V zijn wij dan ook bezorgd over het verdwijnen van de automaten. De bankdiensten moeten voor iedereen toegankelijk én betaalbaar zijn en blijven”, benadrukt Leen Dierick.

CD&V-Kamerleden Leen Dierick en Steven Matheï hebben dan ook een resolutie ingediend  met een aantal concrete voorstellen om ervoor te zorgen dat de bankdiensten voor iedereen toegankelijk én betaalbaar zijn en blijven. Concreet vragen ze dat met de bankensector een akkoord wordt gesloten om ervoor te zorgen dat er voldoende geldautomaten blijven, ook in landelijke gebieden en dat 95% van de bevolking binnen een straal van max. 5 km en 98% van de bevolking binnen een straal van max. 10 km van de woning toegang krijgt tot een geldautomaat. “Dat is het minimum wat wij vragen. Bovendien moet die automaat ook 24/24 beschikbaar zijn, centraal gelegen zijn, toegankelijk zijn ook voor mensen die minder mobiel zijn en bereikbaar zijn met het openbaar vervoer“, verklaart Leen Dierick.

Internetbankieren en digitaal betalen zijn in opmars. Maar voor CD&V mogen de groep van mensen die niet mee zijn met deze digitale evolutie niet uit de boot vallen. Iedereen moet een beroep kunnen doen op toegankelijke en betaalbare bankdiensten dichtbij de mensen. Het is dan ook belangrijk dat iedereen toegang blijft krijgen tot cash geld. "We juichen het initiatief van de vier grootbanken (KBC, Belfius, ING België en BNP Paribas Fortis) toe met hun project om bankneutrale geldautomaten uit te rollen. Toch , hebben we grote bedenkingen bij de uitrol van dit project. Via de bankneutrale automaten zouden we enkel geld kunnen afhalen en geen overschrijving doen. Dat is een inperking van de dienstverlening, dat kan niet. Bovendien worden de nieuwe bankneutrale automaten onder de naam ‘Bancontact’ in het straatbeeld geplaatst. De naam maakt allesbehalve duidelijk dat de automaten enkel van de vier grootbanken zijn. Dat zou betekenen dat een klant van een andere bank dus kosten zal moeten betalen als men aan deze bankneutrale geldautomaat geld afhaalt. Ook dat kan niet voor CD&V.”

Het kan niet zijn dat de gewone burger de dupe is van een efficiëntie-oefeningen van de banken. Betaalbaarbare bankdiensten in ieders nabijheid, dat is ons streefdoel. 
>> Meer informatie over de resolutie van Leen Dierick en Steven Matheï kan u hier raadplegen

Minister van Financiën Vincent Van Peteghem blijft aandacht hebben voor de meest kwetsbaren. De snelle digitalisering vormt voor sommige mensen een probleem, daarom wil de minister werk maken van een universele bankdienst.
>> Je leest er hier meer over