Vorig jaar kwamen er bij de FOD  Economie 94 meldingen binnen over datingsites. In 2017 ging het om 56 meldingen. De meldingen hadden betrekking op: de stilzwijgende verlenging van de overeenkomst; problemen bij de opzegging van de overeenkomst; problemen met de pro rata terugbetaling bij het gebruikmaken van het herroepingsrecht; onvoldoende informatie over de dienst bij het aangaan van de overeenkomst; en ten slotte over het niet krijgen van een  reactie op de communicatie.  Dit blijkt uit cijfers die CD&V-Kamerlid Leen Dierick opvroeg bij minister van Consumentenzaken, Kris Peeters (CD&V).

Mensen zijn op zoek naar liefde. Om die te vinden, doen ze meer en meer beroep op datingsites of relatiebureaus. “Dat dit niet altijd van een leiden dakje loopt, bewijst de stijging in het aantal klachten.”, aldus Dierick. “Mensen doen meer beroep op datingsites, wat uiteindelijk ook tot meer klachten leidt. Het is belangrijk dat ook datingsites de wet naleven en geen misbruik maken van de positie van de consument.”, zegt Dierick.

Datingsites vallen onder de algemene regelgeving over consumentenbescherming: ze mogen de consument dus niet misleiden en moeten de mogelijkheid geven het contract te laten herroepen tijdens de eerste 14 dagen. “Het is goed dat de gedupeerden weten dat ze steeds en zelfs online klacht kunnen indienen bij de Economische Inspectie. In geval van valse profielen kan men ook klacht indienen bij de politie want het aanmaken van een vals profiel op een socialenetwerksite is een misdrijf.”, aldus nog Dierick.

Meer info: Leen Dierick 0478/42.80.00

Vandaag te lezen in De Zondag en 

    Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.